home > blog > klant aan het woord: rené van saaze hoofd beveiliging van het zuiderzee museum.

Klant aan het woord: René van Saaze Hoofd Beveiliging van het Zuiderzee Museum.

Hoe ziet jullie organisatie eruit qua invulling van de beveiligingsfuncties?

Wij werken hier met een vaste ploeg beveiligers en vrijwilligers waarvan er velen al een behoorlijke tijd bij ons werken, zelf ben ik in de lijn verantwoordelijk voor alle facilitaire- en veiligheidszaken. Wij maken (mede door seizoensinvloeden) regelmatig gebruik van inhuurkrachten voor piekuren en tijdens ziekte.  

Waar let je op als het gaat om de inhuur van beveiligers?

Wij werken het liefst met mensen die iets hebben met gastheerschap en een gezond gevoel voor veiligheid. Het inwerken neemt best wel wat tijd in beslag dus is het voor ons prettig als wij niet iedere keer nieuwe mensen hoeven in te werken. Daarnaast is het voor ons belangrijk dat onze museum beveiligers een proactieve houding hebben naar zowel de behoefte van onze bezoekers als de algehele veiligheid. Het helpt ons als mensen iets hebben met de cultureel erfgoedsector en ons museum. Tot slot vinden wij het belangrijk om een gevoel van ‘partnership’ te hebben met een externe partij. Een partij die met ons meedenkt en durft te investeren in een duurzame relatie.

Je werkt nu een paar maanden met de Erfgoedbeveiligers van ArtSecure. Hoe bevalt het?

Wij zijn eerst een Pilot aangegaan om te kijken of onze wensen en behoeften ook daadwerkelijk naar volle tevredenheid konden worden ingevuld. ArtSecure heeft al onze verwachtingen overtroffen. De erfgoedbeveiligers van Artsecure pikten de werkzaamheden snel op en wekelijks ontvangen wij een rapportage over de bijzonderheden. Dit heeft er toe geleid dat wij een aantal van hun ideeën en bevindingen uit deze rapportage ook hebben overgenomen in onze procedures. Dat is voor ons echt een meerwaarde en geeft ons het gevoel dat er betrokkenheid is bij ons museum. Het is mij zeer goed bevallen om met enthousiaste en vakkundige mensen te werken, die ook nog eens specifieke trainingen hebben gevolgd in museumbeveiliging en collectiezorg.

Hoe zie jij de verdere ontwikkelingen in de sector als het gaat om veiligheid?

Ook wij moeten net als de rest van de cultureel erfgoedsector onze uitgaven scherp in de gaten houden. Tegelijkertijd willen wij niet inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening en veiligheid. Veiligheid maakt een groot deel uit van de operationele kosten. De mensen in het museum bepalen voor een groot deel de beleving van het museumbezoek. ArtSecure heeft een aantal slimme strategische en innovatieve oplossingen voor ons bedacht om de veiligheid en service verder te ontwikkelen en de operationele kosten te reduceren.

Wilt u weten hoe wij ook bij u de kwaliteit van dienstverlening kunnen verhogen en de kosten reduceren? Wij leggen het graag in een persoonlijk gesprek aan u uit.