home > blog > revival cultureel ondernemerschap?

Revival Cultureel Ondernemerschap?

 

Een bepaald merk auto bij u voor de bezoekersentree, of nog een stapje verder: midden in uw nieuwe tentoonstelling? Afschuwelijk of slim?

Kortom: hoe kun je als culturele instelling cultureel ondernemen zonder je ziel te verkopen? Waar ligt de grens? Vooral nu het huidige kabinet het voorzien heeft op de ‘linkse hobby’s’?

Bedrijven willen graag een koppeling met het heilige en magische aura van de Kunsten & Musea, met een hoofdletter K en M. De toonaangevende kunstbeurzen in Nederland hebben de stap al gemaakt. Kunstbeurzen hebben weliswaar een andere doel en missie, maar draait het daar uiteindelijk ook niet om kunst en kwaliteit?

Indien uw museumgebouw beschikt over zalen en ruimtes met een bijzonder verhaal of bepaalde uitstraling waarom dan niet denken aan ruilhandel? Lever een aantal exclusieve avonden voor vips/relaties van een bedrijf om ze te kunnen laten flaneren, in ruil voor de gelden die nodig zijn om tóch die belangrijke maar dure tentoonstelling te maken of die langgewenste restauratie uit te kunnen voeren.

Natuurlijk is dit voorstel kort door de bocht. Maar mij is altijd geleerd: Sky is the limit. Eerst al je creativiteit de vrije loop laten, dan pas praktisch vertalen. Cultureel ondernemerschap is geen managementtool maar een innovatief middel om gelden elders te werven.

 

Nieuwsgierig geworden naar cultureel ondernemerschap?

Aanbevolen materiaal:

-Rick van der Ploeg. Cultuur als confrontatie. Ministerie OC&W, 1999.

-Arjo Klamer, Olav Velthuis. Cultureel ondernemerschap - wat is dat eigenlijk? in: NRC Handelsblad, 16 April 2000.

-Ryclef Rienstra. Cultureel ondernemerschap is een kunst .  Erasmus Universiteit Rotterdam, 2004.

En Alles wat weerbaar is, is niet waardeloos.  Nr. 68 Boekman Stichting.

 ©T. van Rijn. ArtSecure 2010

Reacties


Reageer

Uw naam
Uw emailadres
Nieuwsbrief?
Bericht